Adakah anda seorang peserta?

Kemudahan Maya: Bagaimana Lelaki Di Sebalik Kad Fasilitator Mengalahkan 'Zoom Fatigue' dengan AhaSlides

Kemudahan Maya: Bagaimana Lelaki Di Sebalik Kad Fasilitator Mengalahkan 'Zoom Fatigue' dengan AhaSlides

kerja

Lawrence Haywood Oktober 14 2022 4 min membaca

Ingat ketika mesyuarat Zoom baru, segar dan sangat menarik? Sekiranya tidak, ini mungkin kerana anda mempunyai sekitar 300 daripadanya dalam beberapa bulan terakhir. Permintaan sehari-hari untuk kemudahan maya melalui Zoom telah menyebabkan jumlah pekerja yang melelahkan, tetapi Kad Fasilitator menemui jalan penyelesaian yang mudah.

Kad Fasilitator adalah dek 60 kad, setiap kalis air dan mesra penanda, yang membolehkan pengguna memudahkan perjumpaan dan percambahan fikiran dengan berkesan. Pada intinya, Kad Fasilitator adalah alat untuk merancang fasilitasi, memenuhi keperluan kumpulan anda, memperbaiki ketika tidak dijangka berlaku, dan mendapatkan halaman yang sama dengan fasilitator bersama.

Oleh kerana semakin banyak interaksi seperti itu berlaku dalam bidang dalam talian, kemudahan maya menjadi sangat penting. Fasilitator bersama di belakang Kad Fasilitator, Meg Bolger dan Sam Killermann, mendapati bahawa alat seperti AhaSlides menghirup udara digital segar dalam pertemuan dalam talian mereka.

Bagaimana AhaSlides Membantu Kemudahan Maya?

Dalam episod kedua dalam mereka Otak Jam siri, Fasilitator Cards melihat bagaimana bekerja dengan AhaSlides yang kondusif sesi pemudahcaraan maya yang hebat. Lihat video mereka di bawah untuk melihat bagaimana mereka menggunakannya dan perkara apa yang mereka dapati.

Kad Fasilitator juga menyusun semula pertemuan mereka di blog mereka - Menggunakan AhaSlides untuk Fasilitasi Maya: Menyekat Jam Otak. Mari kita lihat beberapa penemuan utama mereka:

5 Cara AhaSlides Membantu dalam Kemudahan Maya

  1. Menggunakan slaid sorotan (slaid yang meminta peserta memilih antara lampu merah, oren, dan hijau) dapat dengan mudah mengukur kesediaan peserta dan membantu mengatur langkah persembahan. Mereka juga membantu memeriksa pemahaman topik tertentu setelah dibincangkan.
  2. Menggunakan slaid terbuka dengan emoji memberi peluang kepada peserta untuk secara bebas mengemukakan rancangan dan pendapat dengan kelainan yang menyeronokkan. Semasa Otak Jam, fasilitator menggunakan slaid ini untuk mendapatkan janji penyertaan dengan cara yang "sedikit lebih lancar daripada yang biasa terjadi secara langsung".
  3. Menggunakan slaid tanpa nama membantu menjawab soalan yang mungkin terlalu peribadi dalam suasana orang. Fasilitator tidak akan pernah (atau sekurang-kurangnya, semestinya mesti tidak pernah) meminta kumpulan langsung untuk mendedahkan orientasi seksual mereka, dan mungkin mengharapkan kadar jawapan 0% jika mereka melakukannya. Otak Jam mendedahkan bahawa menambahkan anonim pada soalan tepat ini semasa fasilitasi maya mendapat kadar jawapan 100%.
  4. Menggunakan pilihan yang hilang adalah kaedah yang baik untuk sempit pada hasil dari kata sepakat. Fasilitator maya boleh mengemukakan soalan dengan jawapan pilihan ganda, kemudian menghilangkan jawapan yang paling tidak popular, mendua slaid dan mengemukakan soalan yang sama sekali lagi dengan satu jawapan yang lebih sedikit. Melakukan perkara ini berulang kali, dan menyembunyikan suara untuk mengelakkan kereta, boleh membawa hasil yang mengejutkan.
  5. Menggunakan jenis slaid Soal Jawab adalah kaedah yang baik untuk mendorong para peserta mengatur agenda perjumpaan maya. Slaid terbuka ini jangan hanya membiarkan semua orang mencadangkan topik, tetapi ciri 'thumbs up' juga membolehkan mereka memilih topik yang paling ingin mereka bincangkan.

Pengambilan Utama untuk Fasilitator Maya

Apabila Kad Fasilitator meminta khalayak mereka menyebutkan apa yang paling mereka mahu dapatkan dari kad tersebut Otak Jam sesi, pemenang tempat pertama yang jelas, dengan 41%, adalah Cara menaikkan keseronokan dan menurunkan perasaan "panggilan Zoom lain". Setelah berbulan-bulan terkunci, dapat difahami bahawa mesyuarat Zoom semakin basi dan memerlukan suntikan semangat.

Fasilitasi maya mendedahkan grafik yang menunjukkan apa yang paling diinginkan orang dari pertemuan maya.
Hasil tinjauan Fasilitator Cards mengenai topik apa yang harus diberi tumpuan semasa sesi Brain Jam.

. Otak Jam sesi mendapati bahawa AhaSlides adalah kaedah terbaik untuk menjalankan suntikan ini. Ini menunjukkan bahawa perisian mendapat sokongan yang sama di antara fasilitator dan peserta, menjadikan fasilitasi maya dan penyertaan maya interaktif, produktif dan sangat penting, menyeronokkan.

Yang benar-benar mulai bersinar, dan diperhatikan beberapa kali semasa Brain Jam, adalah berapa banyak menyeronokkan menggunakan AhaSlides untuk mengumpulkan semua jenis input: dari cadangan dan idea kreatif, kepada bahagian emosi dan pendedahan peribadi, hingga penjelasan dan proses daftar masuk atau pemahaman kumpulan.

Sam Killermann - Kad Fasilitator

Kaedah Hebat untuk Menggabungkan Fasiliti Diri dan Maya

Orang menggabungkan fasilitasi maya dengan perjumpaan secara langsung.
Mesyuarat semakin maya seperti mereka secara peribadi.

Pada satu ketika, apabila kita semua kembali ke pejabat, wajar untuk mengatakan bahawa masa akan berubah. Pemudahcaraan maya berkemungkinan akan kekal sebagai lekapan banyak tempat kerja , tetapi itu pastinya tidak bermakna kami meninggalkan mesyuarat secara peribadi. Cara terbaik untuk memudahkan adalah menggabungkan kedua-duanya.

Untuk tujuan itu, campuran Kad AhaSlides dan Fasilitator boleh menjadi strategi yang sempurna. Kedua-dua penyelesaian fasilitasi menumpukan pada membuat pertemuan menarik dan produktif dengan menggunakan visual yang jelas, tinjauan langsung dan aktiviti di luar kotak.

Oleh kerana lebih banyak tempat kerja pasti mula bereksperimen dengan kerja jarak jauh di samping kerja di pejabat, kita sebagai fasilitator akan memerlukan cara untuk terlibat dengan peserta kita di kedua-dua tetapan ini.

Kad Fasilitator berfungsi dengan sangat baik dalam suasana kumpulan langsung. Mereka mempunyai banyak persamaan dengan AhaSlides dari segi keterbukaan, pengundian dan pelbagai aktiviti. Sebenarnya, mereka saling memuji dengan baik. Saya secara peribadi menganggap gabungan alat dalam talian dan alat fizikal ini sangat menarik dan memberi inspirasi.

Dave Bui - Ketua Pegawai Eksekutif AhaSlides

PENDEDAHAN: Catatan blog ini tidak ditaja oleh atau berafiliasi dengan Kad Fasilitator dengan cara apa pun. Kami menghargai bahawa Kad Fasilitator telah membuat catatan yang sangat baik mengenai penggunaan AhaSlides dan kami berpendapat bahawa pengguna kami yang lain mungkin mendapat manfaat daripada mengetahui mengenainya.